پزشکیار ورزشی

پزشک یار یا امدادگر ورزشی

پزشکیار ورزشی یا امدادگر ورزشی (Sports medicine) مراقبت های بهداشتی آمادگی جسمانی، از جمله درمان و پیشگیری از صدمات را برای کسانی که در ورزش هستند یا اغلب ورزش می کنند را پوشش می دهد. در حالی که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای از داروهای ورزشی استفاده می کنند، این برای همه افراد در ورزش، از کودکان تا بزرگسالان، از جمله کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، مناسب است. صدمات یک مشکل رایج در ورزش است که نیاز به مراقبت جامع اختصاصی دارد. 

پزشکیار ورزشی کیست ؟

پزشک یار ورزشی شامل هر نوع مراقبتی با تمرکز بر پیشگیری و توانبخشی برای آسیب های مرتبط با ورزش است. این بدان معناست که چندین تخصص و مجموعه ای از انواع ارائه دهندگان وجود دارد که تحت این دسته مراقبت قرار می گیرند. 

به طور کلی، پزشکیار ورزشی چهار هدف اصلی را شامل می شود: پیشگیری از آسیب، رژیم غذایی و تغذیه، ورزش، و آسیب ها یا شرایط پزشکی. پزشکان با پوشش تمام جنبه های پزشکیار ورزشی می توانند به سلامت بیماران در تمام جنبه ها کمک کنند و در عین حال به آموزش آنها برای جلوگیری از سایر مسائل کمک کنند. 

پزشکیار ورزشی : اولین فرد دوره دیده و ماهری است که مهارت لازم را در اقدامات اولیه برای کمک پزشکی به صورت اورژانسی در بالین ورزشکار آسیب دیده حاضر میگردد ،پزشکیار ورزشی میتواند با اقدام به موقع و حرفه ای خود منجر به نجات جان مصدومین میدانهای ورزشی زیادی شده و تا رسیدن به بیمارستان عملیات موثر اورژانسی انجام دهد.

 پزشکیار ورزشی یا همان امدادگر ورزشی میتواند همچنین در بهینه سازی فعالیت و مشارکت افراد در ورزش نقش موثری داشته باشد، این دوره کوتاه مدت مهارتی در مرکز انجمن پرستاری ایران باهمکاری فدراسیون پزشکی در سالهای اخیر برگزار گردیده و مورد استقبال جوانان زیادی قرار گرفته که پس از گذراندن این دوره پزشکیار ورزشی و اخذ مدرک رسمی و بین المللی از مرکز آموزشی انجمن پرستاری ایران موفق شدند در میدانهای ورزشی در کنار تیم های رشته های مختلف ورزشی مشغول بکار شده و خدمات شایانی ارئه نمایند.

 از جمله کارهای تخصصی یک پزشکیار ورزشی پیشگیری و کمک به درمان و باز توانی آسیب دیده های ورزشی است که با توجه به رابط بودن یک امدادگر ورزشی یا همان پزشکیار ورزشی بین دنیای ورزش و دنیای علم پزشکی این مهم اتفاق می افتد.

در آسیب های مرتبط با ورزش، نقش یک امدادگر ورزشی تشخیص، شناسایی یک برنامه درمانی و بازگرداندن بیمار خود به بهینه ترین عملکرد پس از آسیب است. پزشکیار ورزشی ممکن است بر نیازهای مراقبت پیشگیرانه بیمار مانند تقویت عضلات برای جلوگیری از آسیب تمرکز کنند. پزشکیار ورزشی بیمارانی را در محدوده سنی مختلف و سطوح مختلف فعالیت درمان می کنند. به عنوان مثال، امدادگر ورزشی ممکن است کودکی را که در بازی فوتبال استخوان شکسته است و یک فرد مسن که از درد عضلات رنج می‌برد، درمان کند. برخی از پزشکیار ورزشی ممکن است در گروه های سنی خاص یا انواع آسیب ها تخصص داشته باشند. به عنوان مثال، یک پزشکیار ورزشی ممکن است صرفاً با کودکان و نوجوانان در حال رشد کار کند زیرا نیازهای مراقبتی آنها اغلب با بزرگسالان متفاوت است. 

هدف از پزشکیار ورزشی چیست؟

پزشکیار ورزشی برای کمک به ورزشکاران در دستیابی به اهداف عملکرد ورزشی خود، جلوگیری از آسیب‌های ناشی از فعالیت بدنی و درمان آسیب‌های حاد و مزمن مرتبط با ورزش است. درگیری شدید در ورزش و حتی فعالیت بدنی روزانه می تواند منجر به ساییدگی یا آسیب به بدن شود. پزشکیار ورزشی ممکن است ترکیبی از انواع ارائه مراقبت باشد که برای رفع نیازهای بیماران با سبک زندگی فعال مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که تصور عمومی از امدادگر ورزشی ممکن است این باشد که فقط برای ورزشکاران با عملکرد برتر است، اینطور نیست. درمان صدمات مربوط به هر شکلی از فعالیت اغلب نیازمند سطوح متعدد مراقبت و توانبخشی است. به عنوان مثال، یک ورزشکار ممکن است برای دستیابی به اهداف مرتبط با ورزش خود به برنامه تغذیه، تمرینات عملکردی و فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. 

پزشکیار یاورزشی برای ارزیابی، تشخیص و مدیریت مشکلات رایج سلامتی مرتبط با ورزش، ارتوپدی و ورزش وجود دارد. به این ترتیب هدف اصلی پزشکیار ورزشی تشخیص و درمان مشکلات مزمن و حاد ورزشی، آسیب های ارتوپدی و مشکلات بافت، استخوان و اعصاب است. علاوه بر این، هدف استفاده از مراقبت برای جلوگیری از مشکلات است. 

پزشکان برای مراقبت از بیماری های حاد و مزمن باید یک دید کلی از بیماران خود ایجاد کنند. با انجام این کار، پزشکان می توانند به مراقبت های پیشگیرانه کمک کنند و در عین حال به افراد در انجام ورزش ایمن برای دستیابی به اهداف آموزشی کمک کنند. این تمرین بر فیزیولوژی علوم ورزشی، ورزش، ارتوپدی، بیومکانیک، تغذیه و روانشناسی تمرکز دارد. 

پزشکیار ورزشی یک ارائه دهنده تخصصی است که با آسیب های اسکلتی عضلانی ناشی از ورزش یا سایر انواع فعالیت بدنی کار می کند. پزشکیار ورزشی طیف کاملی از مراقبت‌ها را برای رفع مجموعه‌ای از نیازهایی که ممکن است یک بیمار در رابطه با پیشگیری و درمان آسیب‌های ناشی از فعالیت بدنی داشته باشد، ارائه می‌دهند. این ممکن است شامل طیف وسیعی از خدمات توانبخشی تا برنامه های تغذیه باشد. 

ثبت نام دوره پزشکیار ورزشی در انجمن پرستاری ایران 

شما می توانید برای اطلاع از شهریه دوره و نحوه برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین یا حضوری همچنین اطلاع از برگذاری روز و ساعت کلاس ها با انجمن پرستاری تماس بگیرید: 02166575754 

حقوق و مزایای پزشکیار ورزشی براساس نوع قرار داد تیمی و مدت زمان فعالیت یک پزشکیار ورزشی دارد همچنین با مدرک پزشکیار ورزشی دانش آموختگان این رشته جهت مهاجرت نیز استفاده کرده و چون مورد تائید امور خارجه و دادگستری هم است به کنسولگری مورد نظر ارئه مینمایند.

 

 

 

البته ناگفته نماند دکترای تخصصی این رشته با عنوان امدادگر ورزشی نیز مدت هاست برگزار می شود که با عنوان گرایش آسیب شناسی ورزشی در برخی دانشگاهها تدریس میشد. دوره های مهارتی کوتاه مدت آن در برخی زمانها با عنوان پزشکیاری برای کارکنان سپاه برگزار میگردیدکه از شاخه های علوم پزشکی ورزشی محسوب می شد. شرکت کنندگان دوره پزشکیار ورزشی در مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران دارای دیپلم و سلامت جسمانی لازم بوده که پس از پایان دوره گواهی شرکت در دوره پزشکیار ورزشی بصورت رسمی و بین المللی و مورد تائید جهت مهاجرت دریافت میکنند.

اگر بدنبال استخدام برای تیم ورزشی یا مرکز بهداشتی بعنوان پزشکیار یا امدادگر ورزشی هستید میتوانید در مراکز آموزشی تابعه انجمن پرستاری ایران (دفتر مرکزی) اقدام به ثبت نام نموده وبه صورت حضوری یا مجازی در دوره مهارتی پزشکیار ورزشی از هر جای ایران شرکت کنید. توجه داشته باشید که این دوره را می توانید به صورت اقساطی دریافت نمایید برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 02166575754

البته دوره های پزشکیار ورزشی در انجمن پرستاری ایران بخش عملی خود را در پایان چند جلسه کارگاه عملی برگزار می نماید که این روش مورد استقبال بیشتری در سراسر کشور قرار گرفته است.

متقاضیان محترم دوره های آموزش مهارتی،حرفه ای علوم پزشکی  کوتاه مدت حوزه سلامت

به اطلاع  می رساند ما تنها و اولین سازمانی هستیم (شرکت یاموسسه نیستیم که با ۳۵سال سابقه درخشان آموزشی) که سالانه پذیرای ده ها هزار فراگیر در رشته های مختلف آموزش ملی، مهارتی علوم پزشکی در مراکز آموزشی سراسرکشور، تحت پوشش انجمن پرستاری ایران بوده

 و ادعا داریم هیچ کیفیت و اعتباری اتفاقی نبوده و دوره های مربوطه را با حداقل شهریه و حداقل زمان برای متقاضیان آزاد و افراد لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر رشته های عمومی که موفق به پیداکردن کار نشدند و متقاضی این دوره ها هستند برگزار نماییم ، که دارای بستری شغلی مناسبی با رویکرد اشتغال برای متقاضیان اکثر رشته ها توسط اساتید مجرب دکتری پرستاری،پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار کرده و با اعطا مدرک رسمی و بین المللی دو زبانه به فراگیران خود و با ایجاد زمینه کارآفرینی خود در داخل کشور در رشته های مختلف پس از آموزش برای گروه های هدف مثل دوره های (دستیار دندانپزشکی،تکنسین داروخانه،دستیارپزشک،نمونه گیروپذیرش آزمایشگاه،سالمندیارحرفه ای،پزشکیارورزشی،تزریقات وپانسمان،مدیریت زخم،امدادگراورژانس....)

توانسته است تعداد زیادی از دانش آموختگان دوره های خود را به مراکز کاریابی و استخدامی معرفی کرده و مشغول به کار شوند و نیزبا توجه مورد تائید بودن مدارک پایان دوره مرکز ملی مهارتی علوم پزشکی انجمن پرستاری ایران توسط امورخارجه و دادگستری افراد زیادی با مدارک ما جهت مهاجرت اقدام به ترجمه مدارک نموده و به سفارتخانه های مختلف مورد نظر ارائه مینمایند که با تکمیل رزومه خود منجر به مهاجرت شده در رشته مربوطه درخارج از کشور پس ازمهاجرت در مراکز بهداشتی،درمانی،دندانپزشکی و داروئی مشغول بکارشوند.

برای اطلاع از شرایط مهاجرت پزشکیار ورزشی تماس حاصل فرمایید.

آدرس و شماره تماس انجمن پرستاری : میدان انقلاب به سمت خیابان آزادی رو به روی ایستگاه BRT دکتر قریب نبش خیابان والعصر ساختمان پزشکان تمجیدی پلاک 109 طبقه 4

شماره تماسها : 02166575754 - 02166120265 

آدرس محل تشکیل کلاسها :

میدان انقلاب خیابان آزادی روبه روی ایستگاه بی آرتی قریب نبش خیابان والعصر پلاک ۱۰۹ ساختمان پزشکان تمجیدی طبقه ۴

پست الکترونیک :Elme.salamat@gmail.com

تلفن های مرکز آموزش: 
02166575754
09010580311

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟
Close and go back to page

تمامی حقوق سایت متعلق به مرکز آموزش انجمن پرستاری می باشد . | طراحی سایت و سئو : وب نگاران پارسه

Search